Missie en Waarden
Onze missie:
Ons speelleercentrum biedt ieder kind kansen om zich optimaal te ontplooien.
Onze waarden:
Vertrouwen:
Dat zie je aan een sfeervol, opgeruimd en veilig klimaat waarin vanuit een professionele en betrokken relatie met elkaar wordt samengewerkt.
Dat uit zich in:
- Een sfeervol, warm, opgeruimd en veilig gevoel/klimaat dat door de hele organisatie galmt.
- Een goede relatie tussen kind, leerkracht en ouder.
- Alle betrokkenen durven met anderen de noodzakelijke dingen te bespreken die hem/haar het werken makkelijker maken.
- Kaders waarbinnen ruimte is voor eigen inbreng:
- Professioneel
- Open naar elkaar
- Ruimte voor kinderen
- Eerlijkheid
- Autonomie
Ambitieus:
Dat zie je aan kinderen en professionals die hoge verwachtingen hebben van zichzelf en elkaar; zij voelen zich op allerlei gebieden intrinsiek gemotiveerd om zich te ontwikkelen. Ieders potentieel/expertise wordt zo goed mogelijk benut.
Dat uit zich in:
- Kinderen en professionals die zich vanuit hoge verwachtingen op allerlei gebieden intrinsiek gemotiveerd voelen om zich te ontwikkelen.
- Voor ieder kind de lat hoog leggen.
- Dat we het beste uit de kinderen, medewerkers en gebouw naar boven willen halen; Out of the box handelen; Problemen omzetten naar mooie oplossingen; reageren op ontwikkelingen in de omgeving; bijvoorbeeld Strijp S/expats/techniek.
- Dat iedereen zijn potentie zo volledig mogelijk benut.
Verantwoordelijkheid:
Dat zie je aan kinderen en professionals die vanuit intrinsieke motivatie verantwoordelijkheid durven en kunnen nemen voor de eigen en gezamenlijke ontwikkeling en de omgeving om hen heen.
Dat uit zich in:
- Verantwoordelijkheid nemen: je aan afspraken houden, daarnaast ook verantwoordelijkheid krijgen en je gezamenlijk verantwoordelijk voelen voor onze taak.
- Zien wat er moet gebeuren, actie ondernemen en anderen aan durven spreken op hun verantwoordelijkheid.
- Zelfstandigheid bij kinderen met begeleiding van een leerkracht i.p.v. toezicht.
- Zonder noemenswaardige sturing doet iedereen zo goed mogelijk zijn/haar taak.
Betrokkenheid:
Dat zie je aan een uitdagend, prikkelend speel- en leerklimaat waarin aangesloten wordt bij de belevingswereld en ontwikkelingsfase van het kind waarin iedereen mee mag en wil doen.
Dat uit zich in::
- Aansluiten bij de belevingswereld, geven van eigenaarschap en aansluiten bij de zone van de naaste ontwikkeling.
- Dat iedereen uitgenodigd wordt om mee te doen.
- Goede afwisseling in passieve en actieve activiteiten; uitdagend/aantrekkelijk; ruimtes/buiten; openheid naar elkaar.
- Aandacht voor het werk/taal ; oprecht interesse in de ander, geven om je medemens.
Welbevinden:
Dat zie je aan het feit dat iedereen zich volledig vrij voelt om zichzelf te ontwikkelen tot een authentieke persoon, binnen een positieve omgeving waarin je gezien en gewaardeerd wordt.
Dat uit zich in:
- De durf om jezelf te ontwikkelen tot authentiek persoon en uit je comfort zone te stappen om iets nieuws te proberen.
- Blije kinderen/leerkrachten/medewerkers en ouders.
- Kinderen die graag naar ons gebouw/school gaan.
- Veiligheid; stimulering; positieve omgeving.
- Alle betrokken: respect, gezien worden, veiligheid, betrokkenheid, gewaardeerd voelen.
- Gelukkige & gezonde medewerkers & kinderen.
Gewaagd doel:
In 2023 is Speelleercentrum Boschdijk een plek waarin we als team gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van een gemixte doelgroep kinderen en handelen vanuit een eenduidige visie. Er is een rijk en groen leefklimaat waar ruimte is om ontdekkend te spelen en te leren en er een goede balans is tussen inspanning en ontspanning. De ruimtes in het gebouw zijn uitdagend ingericht en worden multifunctioneel en doordacht gebruikt. We komen tegemoet aan de verschillende behoeftes van kinderen en personeel, werken groep overstijgend en maken gebruik van elkaars talenten. De kinderen krijgen instructie en ondersteuning op maat. Ouders en andere partners zijn een belangrijke spil in de ontwikkeling van kinderen, waarbij ieder zijn eigen rol en verantwoordelijkheid neemt. Kinderen worden aangesproken op hun talenten, o.a. op het gebied van wereldoriëntatie en creativiteit. Personeel kan talenten en voorkeuren inzetten en zo kan gebruik gemaakt worden van elkaars talenten.
Over 4 jaar zijn wij zo’n uniek voorbeeld dat andere bij ons komen kijken
Over 4 jaar zijn wij als speelleercentrum hét voorbeeld voor nog te komen speelleercentra met een gemixte doelgroep